nazwa dokumentu: Protokoł IV sesji Rady Miejskiej (28.02.2007) | |
PROTOKOŁ Nr IV/07 z sesji Rady Miejskiej w Witkowie, odbytej w dniu 28 lutego 2007r. o godz. 12,00 w sali posiedzeń Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Bogusława Mołodeckiego – Przewodniczącego Rady Uczestniczący w sesji Radni – zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu. Uczestniczący w sesji goście oraz sołtysi i przewodniczący Zarządów Osiedli – zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu. Otwarcia sesji dokonał p.Bogusław Mołodecki – Przewodniczący Rady. Powitał zebranych, a w szczególności nowo wybranych sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli, którzy uczestniczą w sesji po raz pierwszy. Stwierdził na podstawie listy obecności, że w sesji uczestniczy 14 Radnych na ogólną liczbę 15, a zatem Rada Miejska jest kompetentna do podejmowania prawomocnych uchwał. Następnie zebrani wysłuchali hejnału gminy, w wykonaniu trębacza – p.Kazimierza Lesiaka. Pan Przewodniczący przypomniał, że porządek obrad został podany Radnym w zawiadomieniach o sesji. Spytał o ewentualne uwagi. Uwag nie zgłoszono. Porządek sesji:
- p.Tomasz Deskowski: - p.Henryk Szymański – Sołtys Sołectwa Ruchocinek poruszył problem braku miejsc pracy m.in. w kontekście niezrealizowanych planów działalności gospodarczej w obiekcie po JW. w Ruchocinku; - p.Adolf Pławczyk – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5: - p.Adam Kujawa – Sołtys Sołectwa Skorzęcin wnioskował o namalowanie przejścia dla pieszych na drodze powiatowej w Skorzęcinie, w kierunku Rybakówki; - p.Marek Sucholas: - p.Krystyna Żok – Radna Rady Powiatu Gnieźnieńskiego poinformowała o możliwości pozyskania środków w ramach dwóch konkursów promujących gminę. Informacja na ten temat znajduje się na stronie internetowej Starostwa.
Pan Przewodniczący pogratulował sołtysom i przewodniczącym zarządów osiedli wyboru i życzył owocnej współpracy z Radą Miejską.
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedstawił p.Burmistrz Gminy i Miasta. Stwierdził m.in., że taryfy te obowiązywać będą przez okres 12 miesięcy, od 1 kwietnia 2007r. do 31 marca 2008r. Zostały opracowane na podstawie zasad określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Taryfowe ceny i stawki opłat dotyczą wszystkich odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez Zakład Gospodarki Komunalnej, z wyłączeniem odbiorców z Królewca. Pan Grzegorz Kaźmierczak proponował, by uzasadnienie podwyżek omawianych cen przedstawił Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej, a p.Henryk Mucha – by zapoznać zebranych z cenami wody i ścieków obowiązujących w sąsiednich gminach. Pan Jan Dżygała – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej wyjaśnił m.in., że na cenę wody i zrzutu ścieków największy wpływ ma opłata na rzecz ochrony środowiska oraz opłaty i podatki na rzecz gminy. Znaczący koszt wiąże się też z obowiązkiem wynikającym z wymogów przepisów o ochronie środowiska, a mianowicie monitoring jakości odprowadzania ścieków i utylizacji odpadów. W związku z pytaniem p.Marka Sucholasa p.Dżygała wyjaśnił, że ceny zrzutu ścieków na punkcie zlewnym będą takie same jak w przypadku kanalizacji. Następnie p.Przewodniczący przedstawił dane dotyczące ceny wody i zrzutu ścieków obowiązujące w gminie Powidz, Niechanowo, Strzałkowo, Słupca, Września, Trzemeszno, Czerniejewo i Kłecko. Przypomniał, że dawno nie było podwyżki tych cen, która równoważyłaby faktyczne koszty. Innych uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. U C H W A Ł A Nr IV/32/07 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Przewodniczący poinformował, że Komisje Rady pozytywnie zaopiniowały proponowaną nazwę i spytał o ewentualne uwagi. Uwag nie zgłoszono. U C H W A Ł A Nr IV/33/07 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Projekt ww. uchwały przedstawił p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta. Poinformował, że uchwała dotycząca sieci szkół podstawowych podjęta była w 2001r., a od tego czasu na terenie miasta „doszły” ulice, które należy uwzględnić w omawianej sieci szkół. Uwag nie zgłoszono. U C H W A Ł A Nr IV/34/07 zmieniająca uchwałę Nr XXV/254/01 Rady Miejskiej w Witkowie z dnia 27 kwietnia 2001r. w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół podstawowych oraz granic ich obwodów została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Do treści projektu uwag nie zgłoszono. U C H W A Ł A Nr IV/35/07 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze na terenie gminy Witkowo została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. U C H W A Ł A Nr IV/36/07 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
- odnośnie spraw zgłoszonych przez p.Tomasza Deskowskiego, p.Burmistrz Gminy i Miasta stwierdził, że ich część może być tematem najbliższych posiedzeń Komisji Rady; - odnośnie terenów za Lecznicą – są one wykorzystywane rolniczo, w ewidencji gruntów widnieją jako rola. Ponieważ przez środek działki biegnie kolektor sanitarny, w przyszłości, po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego, tereny te mogą być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe; - odnośnie komunikacji na drodze Gniezno-Witkowo – p.Burmistrz poinformował, że jest to droga wojewódzka, jej zarządcą jest Wielkopolski Zarząd Dróg. Gmina zwróci się do zarządcy o rozważenie celowości ustawienia znaków drogowych, które uniemożliwiałyby wyprzedzanie na określonym przez p.Deskowskiego odcinku. Wskazane byłoby tu też oznakowanie poziome. Wcześniej zgłaszał do zarządcy propozycje rozwiązania pewnych problemów na tym odcinku drogi (nadmierna szybkość) przez umiejscowienie fotoradaru. To jedna z propozycji, a propozycje p.Deskowskiego to kolejne propozycje usprawnienia ruchu. Odnośnie ul.Poznańskiej p.Burmistrz stwierdził, że w ubr. zlikwidowano przejście dla pieszych poprzez zamalowanie znaków poziomych, ale przejście to wcześniej zrobiono tak dobrą techniką, że teraz po roku pozostało nadal to wcześniej wykonane oznakowanie; - odnośnie ul.Młyńskiej – potraktuje to jako propozycję do budżetu na lata przyszłe; - odnośnie zmiany klimatu i zbiorników na wodę opadową – to temat do rozważenia przez Komisję Rolnictwa Rady Miejskiej; - odnośnie skarpy w OW – chronimy jej obszar, wszelkie prace realizowane są w granicach istniejącej zabudowy i dalej tak będziemy czynić. Sugestia p.Deskowskiego jest wskazówką, by zwiększyć kontrolę na tym obszarze; - odnośnie huśtawek – w budżecie zaplanowano środki m.in. na renowację Strzelnicy, w ramach tych prac sądzi, że będzie również wykonanie czegoś w rodzaju mini placu zabaw. W mieście sukcesywnie były i są remontowane urządzenia rekreacyjne, np. jesienią ubiegłego roku remontowano huśtawki na Osiedlu Nr 5, które są stare, ale teraz po remoncie są dobre. Również w ubiegłym roku zakupiono urządzenia na tereny wiejskie, w bieżącym roku zakupimy kolejne, jeśli środki finansowe na to pozwolą. Pan Burmistrz dodał, że zakup urządzeń rekreacyjnych nie jest nowym tematem; - odnośnie miejsc pracy – właściciele firm zgłaszali się do niego w sprawie pozyskania pracowników z terenu Gminy i mimo stosunkowo dużego bezrobocia pozyskanie kandydatów do pracy nie było łatwe. Jeśli chodzi o obiekt po JW. w Ruchocinku (ponad 300m2 powierzchni), znaczący przedsiębiorca zrezygnował z wydzierżawienia ww. obiektu, wykorzystał naszą ofertę, by wynegocjować lepsze warunki w Gnieźnie. Oferta gminy jest nadal aktualna; - odnośnie ławek – w ubr. naprawiono ich bardzo dużo, w tym roku jeśli będzie taka potrzeba to również będą naprawiane; - odnośnie kanalizacji burzowej – w dzisiejszej uchwale o zmianach w budżecie przedstawia propozycję wprowadzenia środków na przebudowę kanalizacji burzowej m.in. na Osiedlu Nr 5. Jest w tej sprawie w kontakcie z ZGK. Generalnie problem wysokiego poziomu wód gruntowych na Osiedlu Nr 5 był, jest i będzie. W wielu przypadkach sieć burzowa jest umiejscowiona wyżej niż poziom posadzek piwnic, kanalizacja ta nie może działać jak drenaż piwnic; - odnośnie przejścia w Skorzęcinie – zgłoszono już tę potrzebę do Zarządu Powiatowego Dróg, czekamy na odpowiedź; - odnośnie basenu – na temat tak dużej inwestycji zawsze mogą być różne zdania i uwagi, ale na dzień dzisiejszy jest za późno by szukać innej lokalizacji. Decyzje zostały podjęte wcześniej, środki zaplanowano. Dokumentacja techniczna miała być zakończona do końca lutego, ale zgłoszono w między czasie propozycje, by hala sportowa miała większe wymiary, więc termin wykonania dokumentacji ulegnie przesunięciu. Temat ten jak również temat kosztów dodatkowego projektowania rozszerzy przy omawianiu zmian w budżecie; - odnośnie ul.Piwnej – p.Burmistrz stwierdził, że skoro została pobudowana sieć burzowa, to jest pilna potrzeba pobudowania nawierzchni, więc to propozycja do przyszłych budżetów; - odnośnie konkursów promujących gminę – zgłębimy ofertę i jeśli będzie taka możliwość, to przystąpimy do konkursu.
Pan Burmistrz stwierdził, że Komisje dokładnie zapoznały się z treścią omawianego programu. Zwrócił uwagę na zapis dotyczący planowanego podwyższenia bonifikat do 10% od ceny sprzedaży lokali i zaproponował bardziej ogólny zapis na ten temat, tj. wykreślenie słów „do 10%”. Uzasadniając propozycję zmiany, p.Burmistrz stwierdził, że lepszym rozwiązaniem będzie nieograniczanie wysokości bonifikat. Gmina będzie urealniać stosunkowo niskie czynsze dzierżawne, aby wystarczały na bieżące utrzymanie substancji mieszkaniowej i w pewnym stopniu na remontowanie bazy. Ponadto będziemy stymulować sprzedaż lokali mieszkalnych m.in. poprzez obniżanie bonifikat, a z pozyskanych środków tworzyć kolejną bazę mieszkaniową w Ruchocinku. W głównym budynku – koszarowcu może powstać jeszcze ok. 15 mieszkań, a w obiekcie po stołówce – 3 mieszkania, ze środków zewnętrznych i własnych. Za powyższą autopoprawką, by wykreślić w pkt 3 słowa „do 10%” głosowało 13 Radnych, 1 Radny wstrzymał się od głosu. Autopoprawka została przez Radę przyjęta. Innych uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. U C H W A Ł A Nr IV/37/07 w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Witkowo na lata 2007-2011 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Burmistrz poinformował, że trzy uchwały dotyczące terenów w Witkowie, Kołaczkowie i Jaworowie zostały uchwalone przez Radę we wrześniu ubiegłego roku. Wojewoda stwierdził jednak ich nieważność, z uwagi na brak w uchwałach m.in. określenia kątów nachylenia dachów. Dodatkowe zapisy zostały w przedstawianych projektach wprowadzone. Uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekty uchwał kolejno pod głosowanie: 1/ projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w miejscowości Witkowo przy ul.Północnej. 2/ projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu działek nr 145/1, 155/4, 156/4, 156/1, 157/1, 159/1, 159/2, 159/3, 159/4, 159/5, 159/6, 159/7, 159/8, 160/1, 162/2, 164, 167, 175/4, 109, 111, 118/1, 118/2, 118/6,118/7, 118/8, 118/9, 118/4, 118/5, 119, 48/10 oraz części działki nr 104, położonych w miejscowości Ćwierdzin. 3/ projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w miejscowości Kołaczkowo. 4/ projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w miejscowości Jaworowo.
Pani Gertruda Polak – Skarbnik GiM odczytała uzasadnienie do projektu uchwały, po czym poinformowała, że już po posiedzeniach Komisji zaszła konieczność dokonania w budżecie jeszcze innych zmian i poprosiła p.Burmistrza o ich przedstawienie. Pan Burmistrz poinformował, że w temacie projektu hali sportowej otrzymał przedwczoraj kalkulację kosztów dodatkowych prac projektowych. Wstępny koszt tych prac miał wynosić 48.450,-, ale po negocjacjach i określeniu możliwości w budżecie dodatkowy koszt prac to 34.200,-zł. W budżecie mieliśmy rezerwę 20tys.zł (pierwotny koszt całkowity- 305tys.zł), ale brakuje środków na ten cel w wysokości 14,2tys.zł. Jeśli ma zapaść decyzja o przeprojektowaniu, to należy środki zwiększyć. Następnie p.Burmistrz przypomniał, że w pierwszej wersji zmian w budżecie zaplanowano kwotę 30tys.zł na monitoring w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Mielżynie, ale nie było ze strony Radnych pełnej akceptacji tego pomysłu, a poza tym została umniejszona subwencja oświatowa o 12tys.zł, więc sprawa monitoringu może zostać przesunięta na czas późniejszy. Zabierając więc 12tys. niejako równoważymy tę pomniejszoną część subwencji i teoretycznie z monitoringu pozostałoby 18tys.zł na dodatkowe zadanie, które proponuje wprowadzić, a mianowicie zakup używanego samochodu np. mercedesa Vito dla OSP w Ruchocinku (koszt do 30tys.zł). W budżecie zaplanowano również 50 tys.zł na naprawę dachu na budynku Szkoły Nr 2, a można na to zadanie przeznaczyć 40tys.zł, mielibyśmy więc środki na zakup ww. samochodu. Na pokrycie brakujących środków na dokumentację projektową hali sportowej (14,5tys.zł), p.Burmistrz proponował rozwiązanie części rezerwy budżetowej. Następnie odniósł się do zawartego w projekcie uchwały upoważnienia Burmistrza do udzielania poręczeń i gwarancji do kwoty 20tys.zł. Uzasadniając szeroko zapis na ten temat, p.Burmistrz wyjaśnił m.in., co następuje: Gmina jest członkiem Stowarzyszenia Światowid, które w ramach II Schematu Programu Lider+ wygrało 750tys.zł na realizację projektu „Kolebka Piastów kolebką inicjatyw”. W przeliczeniu na gminę stanowi to sumę ponad 80tys.zł. W ramach tych środków zyskujemy środki na obsługę projektu, pieniądze na promocję, turystykę, gospodarkę, ekspertyzy, wymianę doświadczeń z zagranicą. Lider+ przyniósł już wcześniej korzyści dla gmin członkowskich (150tys.zł na 9 gmin). Celem realizacji II Schematu jest przygotowanie obszaru działania lokalnej grupy i jej mieszkańców do okresu finansowania w latach 2009-2013 i kolejnych. W projekcie znajduje się m.in. wsparcie doradcze dla mieszkańców i stworzenie lepszych warunków do pozyskania środków. Według informacji na dzień dzisiejszy, na lata 2009-2013 lokalna grupa będzie miała do dyspozycji prawdopodobnie kwotę 16 mln zł, m.in. na rozwój przedsiębiorczości i rozwój wsi. Przewidywane efekty to wzrost zatrudnienia, wzrost dochodów mieszkańców, imprezy sportowe, odciążenie działów socjalnych. W związku z przygotowanym do realizacji projektem „Kolebka Piastów kolebką inicjatyw”, Stowarzyszenie skorzysta z zaliczkowania projektu w kwocie 150tysł. i tu wymagane jest poręczenie od gmin członkowskich. Podpisze stosowne porozumienie w tym zakresie, bo jest ono koniecznością. W ramach ww. zaliczki Gmina będzie miała m.in. 12tys.zł na organizację Dożynek, 10tys.zł na organizację Dni Witkowa, środki na ofertę turystyczną. Uwag nie zgłoszono. Pani Skarbnik zwróciła uwagę na załącznik nr 6 „Wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne”, w którym zaplanowano nakłady finansowe na poszczególne inwestycje, w latach 2006-2011. Uwag nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie. U C H W A Ł A Nr IV/42/07 zmieniająca uchwałę budżetową na 2007r. została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
2/ poinformował Radnych o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych za 2006r., wraz z kopią PIT-u; 3/ poinformował o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów i ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Zgodnie z tymi przepisami, Radni są zobowiązani do złożenia oświadczeń lustracyjnych. Termin ich złożenia określi Wojewoda; 4/ poinformował, że kolejna sesja Rady Miejskiej planowana jest na dzień 30 marca br.; - p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza GiM poinformował o organizowanych przez LOK w dniu 5 marca br. konferencji nt. bezpieczeństwa publicznego i w dniu 10 marca o godz. 10,00 zawodach strzeleckich z okazji Dnia Kobiet. O przekazanie tych informacji prosił go p.Jan Rasała – Prezes LOK; - p.Adolf Pławczyk – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5 prosił, by w ramach podatku od psów ustawić na terenie Osiedla trzy lub cztery pojemniki na psie odchody, by można było egzekwować od właścicieli psów obowiązek sprzątania.
Przewodniczący Rady Miejskiej Protokołowała: | |
informacje wprowadził: | Tomasz Pluciski |
informacje wytworzył: | Halina Koniewska |
data dodania: 12 Marca 2007 |
data modyfikacji: / |
data wyworzenia: Halina Koniewska / 16 Marca 2007 |